Olifant versus Polo

30 juli 2014 - Komatiepoort, Zuid-Afrika

Vandaag hebben we een spoed cursus achteruit rijden in een Polo gehad.  De dag begon gewoon met een normaal ontbijt wat echt helmplant duurde maar wel goed was, in tegenstelling wat we de avond tevoren te eten kregen.

Na het uitchecken, waarbij onze auto weer blinkend schoon gemaakt is, gingen we naar het Kruger Park, kaartjes gekocht en naar binnen. heel veel, olifanten gezien en nog veel meer nijlpaarden. Allemaal indrukwekkend. En een kleinuurtje rijden was er een grote opstopping en bleek er een luipaard te zijn. Stom stom stom we zijn uitgestapt om te vragen waar hij precies zat. Er werd gewaarschuwd dat ze onze kenteken genoteerd hiervoor hebben en dat we een bekeuring kunnen verwachten. We zien wel tot op heden nog niets gekregen. Het luipaard hebben we gezien. En dat is het belangrijkste. De sabie river gevolgd en op een gegeven moment kwamen we in een opstopping terecht met 1 tegenligger. Deze stond te kijken naar een groep van olifanten, deze wilden de weg oversteken en blijkbaar wilde de bestuurder daar een foto van maken. Binnen een seconde dit escaleerde dit, waardoor de matriarch (leidster van de groep) boos werd en op ons afstormde. Ik riep naar Rene gas geven en ternauwernood konden wij ontsnappen een boze olifant op een enkel meter van ons af. Zij stormde toen op de andere auto af, deze ging er als een haas vandoor. Mikael, Mathilde en Vincent zaten in de auto achter ons en moesten als een haas in de achteruit, een boze matriarch achter ze aan. Mathilde heeft van dit alles niet veel meegemaakt, die heeft alleen maar gefotografeerd. Al met al hebben ze zeker wel een 1 kilometer achteruit moeten rijden met een hele boze groep met olifanten achter hun aan. Wat er met de andere auto is gebeurd, dat weten we niet maar hij heeft wat onderdelen verloren en is er toen als een haas vandoor gegaan. Bij al dit tumult zijn wij  door gereden en kwamen ongeveer een kilometer verderop een leeuwin tegen die lekker in het zonnetje lag. Tuurlijk een paar foto's gemaakt en toen op de jongens gewacht. Al met al duurde het een kwartier , 20 minuten voordat ze ontzet werden. En weer aan kwamen rijden. Mijn complimenten voor hun koelbloedigheid. Want door zo'n stomme kerel had dit dus volledig fout kunnen gaan en hadden we geen auto meer gehad of nog erger. Vol enthousiasme zijn we doorgereden en blij dit avontuur goed afgelopen is. Onderweg weer 2 luipaarden tegen gekomen, zodat we nu echt de big five gezien hebben. Vandaag trouwens hebben we er 4  gezien, de olifant, luipaard, leeuw en buffel. Onderweg ook een meertje tegengekomen  met alle dieren die je, je maar wenst en denkt tegen te komen in Afrika. Krokodillen, een soort ooievaars, giraffen, nijlpaarden, impala's  heel idyllisch allemaal. Weer mooie foto's gemaakt.

uit eindelijk zijn we schadevrij om 16.00 uur in Komatiepoort aangekomen, en dit maal weer een geweldig guesthouse. Bij de uitgang niets gehoord over de bekeuring, dus we wachten af. Zitten nu lekker met een glaasje wijn na te tafelen en dit verhaal te schrijven en na te praten over de belevenissen van vandaag, dit op iedereen een grote indruk gemaakt hebben. Raimo zend morgen wat foto's van gisteren mee, maar eigenlijk heeft Mathilde de mooiste reportage van almhet tumult

1. Remie:
    30 juli 2014
    2 keer geluk op een dag en als je geen bekeuring krijgt drie keer.
    Dus, .........
    Geniet er lekker van.
    Blij dat jullie weer te eten krijgen
  2. Nel van veenn:
    30 juli 2014
    Wat een avontuur was dat gelukkig is het goed afgelopen.die foto,s die Mathilde gemaakt heeft krijgen wij die ook op het reisverslag toezien?
  3. An natter:
    30 juli 2014
    Leuk om het verslag te lezen en fijn dat jullie zo veel zien en meemaken ook het eten is wat beter geniet er maar volop van groetjes pa en ma
  4. Cora:
    30 juli 2014
    Nou, jullie kunnen dus niet zeggen dat jullie niets meegemaakt hebben zeg!
    De spanning spat van het verhaal af. Nog een mooie en niet al te hectische tocht verder. Groetjes van ons.
  5. Jos en Marianne:
    31 juli 2014
    Hallo allemaal,

Blij te lezen dat jullie allemaal het verhaal goed na kunnen vertellen. Wat een idioot zeg. Goed dat de jongens rustig zijn gebleven. Jullie wilde graag veel dieren zien, nou dat is gelukt vandaag, maar iets minder spannend mag ook wel!!!!!!! Een rustige nacht en verder nodig veel plezier. Groetjes van ons.
  6. Bart en Retty.🌸:
    31 juli 2014
    pffffft, dat was een avontuur, spannend hoor! gr. R&B
  7. Marjan:
    6 augustus 2014
    Kan niet wachten op die foto's Mathilde !!!