Bethlehem

18 augustus 2014 - Johannesburg South, Zuid-Afrika

Gisteren zijn we naar Bethlehem gereden, en ja Elsbeth je had gelijk. Helemaal niets aan. Maar ........ We zaten zo'n 18 km buiten deze plaats in de Lionsrock. En ohh wat hebben we genoten. Het grootste gedeelte van die 18 km was een dirt road. En toen kwamen we bij een 1250ha groot reservaat .  The lionsrock was een opvangtehuis van katachtigen , voornamelijk uit Roemenië, maar er waren er ook uit Oostenrijk. Op het terrein liepen zebra, wildenbeesten, blesbokken etc etc rond. En achter hekken in totaal 92 leeuwen en 14 tijgers, luipaarden, hyena's en wilde honden. Allemaal beesten die zwaar mishandeld daar gekomen.  Het eten was 's avonds erg lekker, en ze hadden in ons huis de openhaard aangemaakt zodat we daar lekker konden zitten. 'S middags kwamen we in aanraking met 2 Oostenrijkers die een natuurfilm aan het maken waren over het park, deze word in december op de oosterijkse televisie uitgezonden en was ook al door verkocht naar verscheidene landen. Deze film werd gemaakt met een Drome, kaassie dus voor de heren. Het bleek dat de piloot van de Drome ziek was en aangezien Raimo vertelde dat hij thuis ook een Drome had, werd er meteen gevraagd of hij de besturing voor zijn rekening wilde nemen. De opnamen zouden maar 10 dagen duren. Raimo haakte af toen hij hoorde dat alleen de Drome maar 15000,-- koste. En dan de camera's  nog , was wel erg interessant . De volgende morgen , vandaag dus, zouden de heren gaan quad rijden voor een uurtje en daarna zouden we een safari nog krijgen door het park . Er ging van alles mis en het bleek dat de niet alle quads heel waren, waardoor Mikael , Raimo en Vincent wel een quad hadden, alleen de gids geen. De volgende oplossing werd hiervoor gevonden, een safari'wagen werd ingezet toen mochten wij, Rene , Mathilde en ik dus mee konden rijden. De heren hadden de dag van hun leven en ze konden enthousiast in de rond rijden. Wij hebben heel veel foto's kunnen nemen en de man nam alle tijd voor ons en de jongens maar racen. Daarna de safari gehad. Heel veel leeuwen en tijgers van dichtbij kunnen aanschouwen, alleen triest hoe die beesten mishandeld zijn geweest en in wat voor walhalla ze nu zijn gekomen. Ipv 1,5 rondrijden, werd het dus 2,5 uur zodat we eigenlijk wat in tijdnood kwamen om naar Johannesburg te gaan. Eerst nog even lekker gelunched, waarschijnlijk had er iemand een omen van wat er vanavond zou gebeuren. We zitten dus nu in villa Vittorio , en hebben besloten hier maar 1nacht te blijven. Ik heb net geboekt om morgen door te reizen naar het Aviator. Het hotel waar we nu zitten, is een beetje smoezelig.  We hebben vanavond eten besteld voor 19.30 uur . Keurig netjes zaten we aan tafel. De tafel was vies, niet schoongemaakt oid. Om 21.00 uur zaten we er nog en hadden nog niets gehad. Eerst deden we er een beetje lacherig over. Maar wat bleek er was maar 1 man in de keuken en die kon het werk dus helemaal niet aan. Uiteindelijk zijn Mikael , Raimo en Vincent de keuken in gegaan om de man te helpen. En toen was het eten er ineens. Kok blij en wij eten, door ons zelf gekookt. De kok draaide diensten van 6.00 uur smorgens tot  22.00 uur s'avonds en moest alles in zijn eentje doen. Heel triest weer.  De schaaltjes waar de soep in geserveerd werd, moesten snel schoongemaakt worden voor de toetjes. Het gas fornuis werkte niet meer, hij had een hele kleine friteuse, 1 doffe ellende. De kok vertelde ook als de jongens niet geholpen hadden, de maaltijd nog wel enkele uren geduurd zou hebben.  Het andere personeel is nog geen knip voor de neus waard en staat een beetje lummelachtig te lachen. Gelukkig maar 1 nachtje slapen

1. Jos en Marianne:
    18 augustus 2014
    Hallo,
    Zo heerlijk voor de jongens lekker racen.

Leuk voor Raimo het aanbod maar wij zouden ook de schrik van ons leven krijgen bij iets wat zoveel geld kost. Er zal maar iets verkeerd gaan.

Gelukkig dat onze jongens enigszins verstand van koken hebben. Komt er toch nog iets op tafel. Veel plezier nog de laatste twee dagen.

Groetjes Jos en Marianne
  2. An natter:
    19 augustus 2014
    Jullie vacantie zit er bijna op maar hebben iets moois om op terug te kijken het weer is nu erg regen achting hier maar ook wij hebben verders prachtig weer gehad veel liefs van ons en zullen blij zijn als wij jullie weer zien groetjes van ons
  3. Nel van veenn:
    19 augustus 2014
    Jullie hebben weer heel wat meegemaakt maar wel leuk.was het. Eten wel lekker en genoeg.ik hoop dat wel een beetje beter weer word als jullie thuis komen want het is nu best koud.tot donderdag gr ma