Kalapana beach

18 september 2018 - Kehena Black Sand Beach, Verenigde Staten

Vanmorgen had ik al vroeg mijn verslag geschreven en was dan ook vroeg uit de veren. Helaas geen mooie zoons opgang gezien, vanwege de regen. Om 8.00 uur vanmorgen waren we ook al bij de supermarkt. Want de klok naast René zijn bed staat 3 uur later dan het is. Die schrik vanmorgen wakker, omdat het al 9.30uur was, maar in werkelijkheid pas 6.30 uur. Wij beiden lekker vroeg uit de veren. We moesten een heel eind terug rijden voor een supermarkt naar Pahoa en ook daar zijn er vriendelijke en behulpzame mensen. We hadden een supermarkt gevonden. Staan we bij de kassa, komt er een vrouw bij ons staan en vertelt ons dat we beter even verder op de boodschappen kunnen doen, want dat is veel goedkoper. Spulletjes weer lekker terug gezet en naar de andere winkel gegaan. Later kwamen we haar weer tegen samen  met haar man, want ze moest toch even kijken of we er wel aangekomen waren. Haar man kwam ook nog met een aantal tips voor vis eten e.d en een wegen kaart die we aan moesten schaffen. Was een soort 1000 straten boek voor Hawaï . Die hebben we maar laten liggen. Weer naar het huisje gereden over een bobbelige weg. Waar we van te horen hebben gekregen waarom die op 1 plek heel veel stoom geeft en ook bobbelig is. De reden is dat de lava onder de weg door loopt. En af en toe  het zo warm word dat het asfalt smelt en daarom bobbelig is. Ze doen daar heel gewoon over. Is normaal. Eenmaal in het huisje aangekomen heeft René voor een lekker ontbijtje gezorgd door eieren te bakken. Die hebben we gegeten op ons balkon/veranda met uitzicht over de zee. Op een gegeven moment zag ik “vogels” in zee. Of althans ik zag alleen maar kopjes, verder  niets. Goed kijkend bleek het een school tuimelaars te zijn. Zeker een stuk of 20 die aan het spelen waren. Wij natuurlijk enthousiast zo van dolfijnen Yes Yes Yes. Voor de vaste  bewoners iets heel normaals. In elk geval wij naar beneden naar de kust  met het fototoestel. René loopt voor mij ineens een klap, niet normaal meer. Is er een kokosnoot naar beneden komen valle  net naast René. Ja. Die dingen groeien hier in het wild. Zijn ook ratjes die ze weer opeten. Sommige mensen willen dat niet en doen een aluminium ring rond de kokospalm dan kunnen die beestjes niet omhoog klimmen. Na het beetje lange ontbijt  de spullen gepakt. Zwemspullen en camera’s en een stukje gaan rijden. Bij een soort  baaitje gestopt en heerlijk in zee gebadderd. Zwemmen echt in zee kan niet, is te gevaarlijk door de lava rotsen. Maar je hebt getijden poeltjes, en daar Kun je heerlijk in zitten en liggen. Zeewater temperatuur zo’n 25 graden denk ik. Heerlijk . Na ons badder avontuur naar ons huisje gereden en heerlijk de rest van de middag en avond buiten gezeten, genietend van de zee, zon en geluiden. Vanavond hebben we gebbqed , heel relaxed allemaal. Het is hier trouwens snacht een enorme herrie. Krekels en boomkikkertjes maken een lawaai, dat is niet normaal meer.