Vulkanen

7 september 2018 - Bend, Oregon, Verenigde Staten

Ik wist niet dat er in Oregon zoveel slapende vulkanen waren. Vandaag zijn we naar het Newberry National Vulcanic Monument geweest. Voor 5 dollar entree ben je de gehele dag onder de pannen. Om ff over 10 waren we er. Om 10 uur ging het park open, dus je denkt ruimschoots tijd. We mochten meteen naar boven op de Lava Butte. Een slapende vulkaan, die 7000 jaar geleden voor het laatst uitbarste. Je mocht er helemaal op en hebben een wandeling over de calderra gemaakt. Om drukte vermijden mochten er per keer 15 auto’s op. Je had een prachtig uitzicht over de lava stromen en het landschap. We zijn daarna door gereden naar de Lava Cave. Een grot volledig uitgehouden door een lava stroom. Voordat we naar binnen mochten werden we ondervraagd ivm een schimmel bacterie die we misschien wel eens mee konden nemen. Zaklantaarns kon je huren, gelukkig hadden we warme vesten meegenomen en wandelschoenen, want die had je echt wel nodig. De wandeling begon met een trap naar beneden. Een van mijn favoriete dingen. 150 treden gelukkig niet alleen maar daling maar ook omhoog. Binnen in de grot stikke donker. Je had echt een zaklantaarn nodig want er was geen verlichting. Je moest gewoon de rivier bedding volgen. Heel indrukwekkend. Het was een wandeling van 1.6 mijl heen , dan stond er een bord stop.  Afsluiting grot en moest je omdraaien en weer terug lopen.  Sommige stukken waren breed , sommige smal en laag. Maar heel goed te doen. In de brochure stond dat het een zware wandeling was. Nou dat viel wel mee. Behalve die k.... trappen dan.  Vandaar uit zijn we naar Lake Paulina en East Lake gereden. Vroeger was dit 1 meer, maar door de uitbarsting van de Newberry vulkaan is het in 2en gesplitst. Om dit goed te kunnen zien moesten we mount Paulina op rijden. Een grevel pad, maar goed te doen, tenminste dat vond ik. René heeft een andere mening. Maar een uitzicht. Geweldig. Alle wegen en paden hebben we verder van het park gedaan. Obsidiaan velden gezien. ( obsidiaan is een soort glas wat ontstaat door de verbinding hete lava en water) het is zwart glas. Vond ik tegen vallen, had me er misschien te veel van voorgesteld. Onderweg ook nog een half broodje ribeye gegeten, want voor de inwendige mens moet ook gezorgd worden. Dit hebben we gedaan aande oevers van lake Paulina. Heerlijk rustig was het daar. Behoorlijk wat mensen, maar niemand had haast en de eigenaren zelf ook niet. Ze zijn geloof ik wel 5 x geweest met allerlei vragen over het eten . De ribeye weldone? Uien erop. Toen champignons? Weer terug over de ribeye of we zeker wisten medium rare . Uit eindelijk wel gekregen. De terug weg hebben we via de Oregon Cascades gereden terug naar Bend. Helaas geen wild gezien, alleen een dood hert langs de weg en 2 kraanvogels. En heel veel eekhoorntjes. Vanavond Italiaans gegeten. Was prima. We wilden niet in det oude centrum eten, waar we dus later spijt van hadden, want er waren allemaal festiviteiten, die dus net afgelopen waren toen wij daar aan kwamen. Morgen naar de Painted jhills. Ik  en benieuwd.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Miranda:
    Klinkt allemaal heel mooi
    😘
  2. Cora:
    8 september 2018
    Leuk al die verhalen,zo leren wij ook weer meer dingen over die kant van Amerika. Geniet ze verder👍😘
  3. An natter:
    8 september 2018
    Leuk wat jullie allemaal zien wij kijken dagelijks uit naar het voorlees moment van jullie reis en genieten met jullie mee nog heel veel plezierpa en ma